wtorek, 16 marca 2010

Perły z Lamusa: Wampir

wydawca: Sfera

pomysł gry: Agnieszka Żak

redakcja merytoryczna: Katarzyna Makowska

projekty graficzne: Piotr Łukaszewski

wprowadzenie z instrukcji do gry:
"Wampir" jest grą dla dwóch osób do czterech osób. Jeden z graczy wciela się w postać Wampira, a pozostali zostają Łowcami. Zadaniem Łowców jest osaczenie i zniszczenie Wampira, muszą w związku z tym współpracować ze sobą. Tworzą drużynę, która może wspólnie ustalać i konsultować kolejne posunięcia poszczególnych graczy, jak i działać w Grupie. Gracz, który kieruje postacią Wampira, ma za zadanie zniszczenie Łowców i wprowadzenie na swoją kartę Ruchów Wampira żetony sześciu Sług. Zwycięstwo Wampira oznacza przegraną wszystkich Łowców.

Historia
Wampir pod względem fabularnym jest dość luźno oparty o historię znaną z "Drakuli" Brama Stokera, dodatkowo przeniesioną w polskie realia, w wieku pary. Plansza przedstawia mapę naszego kraju wraz z siedzibą Wampira na dalekim południu, w mieście zwanym Zagórze (odpowiednik Transylwanii). Zamiast Jonathana Harkera i Van Helsinga, głównymi bohaterami są profesor Karol Richet, hrabia Von Rodek, oraz doktor Gustaw Geley. Sam Drakula został zastąpiony bezimiennym krwiopijcą o wyjątkowo paskudnym obliczu.


You are here.

We wczesnych latach dziewięćdziesiątych Wampir był jedną z lepszych planszówek, zaraz za Magią i Mieczem. Do tego wielką zaletą była oryginalność tej produkcji. Do niedawna przekonany byłem, że to w całości polski wytwór, ale jakiś czas temu przekonałem się, że jednak się myliłem. Wampir tak naprawdę jest w dużym stopniu oparty o angielską grę Fury of Dracula.


Rozgrywka

Wampir to gra dla co najmniej dwójki graczy, a maksymalnie dla czwórki. Jeden z nich wciela się w żądnego krwi potwora, pozostali kierują poczynaniami Łowców, których zadaniem jest znalezienie i zabicie Wampira. Obie strony mają do osobne plansze, przy czym ta wampirza jest oddzielona od pozostałych specjalną przesłoną. Do dyspozycji są przeróżne środki i bronie. Łowcy mają święconą wodę, czosnek, krucyfiksy i kołki. Wampir potrafi zmienić postać w walce i rozplenia swoje Sługi, gdzie tylko może. Walki rozstrzyga się poprzez specjalną tabelkę. Do tego dochodzą jeszcze specjalne karty zdarzeń, mające wpływ na rozgrywkę.

Gra z perspektywy Łowców.

Gra z perspektywy Wampira.

Wykonanie

Gra jest wydana tak jak większość gier z tego okresu, w standardowy dla Sfery sposób. Cienkie pudełko formatu A4, plansza na cienkim, śliskim papierze, podobnie wszystkie żetony i karty. O figurkach można było wtedy tylko pomarzyć, więc jako pionki używane były pomniejszone karty postaci wetknięte w plastikowe podstawki. Małym kuriozum tej gry i do tej pory nie wyjaśnioną zagadką jest pionek Wampira, na którym, mimo całkiem sugestywnej grafiki zdobiącej okładkę, znajduje się wizerunek Władcy Demonów, znany z alternatywnych zakończeń dołączonych do Magii i Miecza.

Hrabia Von Rodek drapiący się po jajach...


Po latach, Wampir nadal jest grą atrakcyjną i ciekawą. Pod względem wykonania być może nie dorównuje dzisiejszym standardom, ale czasem fajnie jest poczuć tego ducha retro. Chociaż, jeśli ktoś nigdy nie miał z Wampirem do czynienia, może być nieco zniechęcony. Trudno powiedzieć na ile sentymenty wpływają na moją ocenę, ale z pewnością jest w tym ich duża zasługa. Mimo wszystko, jeśli tylko będziecie mieli okazję, polecam rozegrać partyjkę i samemu się przekonać.


Ocena:

Grywalność:

Wykonanie:

Stopień trudności:


Ocena ogólna:

19 komentarzy:

Moniqee pisze...

Nie znam tej gry, ale chętnie w nią kiedyś zagram. Przyznaję, że opis brzmi zachęcająco. Mogę być wampirem? :D

Mando pisze...

Czemu tego nigdy na zjeździe nie było?

Mandriell pisze...

To i ja przyznam, że brzmi zachęcająco, i nie czuję się zniechęcony ;)

Mam nadzieję, że zagramy partyjkę ;)
Fajny pomysł na grę, mimo że jak już wspomniałem u Moniqee - nie przepadam za tymi wampirami w ilościach za częstych :D

Ja tam wolę być łowcą :P

Mike pisze...

Mando: Bo dopiero niedawno odzyskałem tą grę po bardzo długim czasie. ;)

Unknown pisze...

Dawno temu dostal sie w me rece egzemplarz gry. Niestety znalazly sie osoby w dom ktore nie uszanowaly gry i po niedawnym odnalezieniu jej okazala sie niekompletna...co dziwne nie zginal niemal rzaden z malych rzetownow ani kart zdarzen a ...przeslona.
Bylbym wdzieczny jesli ktos wyslalby mi dane na niej zawarte bym mogl wskrzesic ta gre. mam jaies stare notatki na kartce jednak napewno nie sa kompletne.
Jesli ktos taki sie znajdzie prosze o wyslanie materialow na falcion@tlen.pl bede wdzieczny

Anonimowy pisze...

Obecnie wychodzi "pierwotna" wersja Wampira - Fury of Dracula (premiera niedawno na galakta.pl),
Dracula ucieka po całej Europie i sąsiednich ziemiach pozostawiając 4-osobowemu pościgowi niemiłe niespodzianki - od grupy wściekłych chłopów po młode wampiry.

titos2k pisze...

grałem jak byłem mały
okładka mnie przerażała - genialna ilustracja!

Anonimowy pisze...

Zagrywalem sie w ta gre w przerwach od Magii i miecza :)

Dla tych ktorzy nigdy nie grali Wampir na przesrane ;-)

Anonimowy pisze...

hehe no ja rowniez gralem pare razy... dzis mi sie wyswietlila ta opcja ze byla taka gra hmm w sumie szukam gry w jaka bd mogl sobie pograc z synem a ta byla fajna (moze tylko tak mi sie zdawalo bo maly bylem)

gryplanszowe24.pl pisze...

Pozycja napewno godna polecenia

Ola pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Anonimowy pisze...

A czy może ktoś mógłby zdradzić gdzie mógłbym kupić tą grę???...Byłbym bardzo wdzięczny...

Anonimowy pisze...

ogolnie tym co nie grali nigdy w te gre polecam, jest to stara gra chetnie bym zagral tylko ciezko ja znalezc moze ktos wie gdzie mozna ja dostac?

Anonimowy pisze...

do kupienia:
http://allegro.pl/gra-planszowa-wampir-i3319065693.html

denit28s pisze...

http://allegro.pl/wampir-sfera-i6507026796.html

Unknown pisze...

Hahh gram teraz w tą grę ze starsza siostrą:) U niej też duże znaczenie w ocenie maja sentymenty:)

Krzychu pisze...

Mialem gralem. Chetnie kupilbym znowu, ale ofert brak....

Anonimowy pisze...

Witam, mam do sprzedania kompletną grę Wampir - sfera. Ile ona jest warta?

Anonimowy pisze...

Mam tą grę od lat 90 tych, nigdy w nią nie zagrałem .... Jak tylko próbowałem to instrukcja i zasady mnie odrzucały jak i tych których zapraszałem do gry.
Magia i miecz instrukcję się przeczytało i można było grać, w przypadku tej gry instrukcja zawiła i część zasad jest na "zasłonie" - to nie jest do grania tylko do wiecznego czytania zasad ..... zawiłość instrukcji i zasad zniechęciło mnie i moich znajomych do gry......

Prześlij komentarz

Bookmark and Share
 
Copyright 2009 Planszowy blog. Powered by Blogger
"Planszowy" copyright (2010) by Mike Draven